Фентъзи Фантастика

Разгледани книги

Фантастика. Федерална република Германия, Австрия, Швейцария (антология) Уголеми

Фантастика. Федерална република Германия, Австрия, Швейцария (антология)

5,40 лв

Повече информация

ИздателствоХристо Г. Данов Корицитвърди
Година1981Страници438
ЕзикбългарскиФорматсреден
ISBN~Състояниеизползвана - добро

Откъси от книгата...


ЛИТЕРАТУРА В РАЗВИТИЕ

Немски говорещите страни създадоха и продължават да създават една от най-силните литератури на света, но в така наречената „научна фантастика" — този толкова модерен и развит вече жанр — те все още стоят зад много други големи и малки народи. Това вероятно си има свои специфични причини, които се нуждаят от разкриване, защото иначе е трудно да си го обясним. Големият писател и учен Чарлс Пърси Сноу през 1959 год. пръв заговори за оная бездна между двете култури — научната и художествената, която се дължи най-вече на досегашната образователна система, но защо тъкмо там, където са се раждали такива обединяващи двете култури титани като Гьоте, Хумболд и Айнщайн, тази бездна ще е особено широка?

А не липсват и други традиции, които биха могли да послужат като солидна основа за едно развитие. Немският романтизъм от XVIII и началото на XIX в. (Ахим фон Арним, Адалберт фон Шамисо Вилхелм Хауф, Е. Т. А. Хофман, Жан Пол) е почти изцяло е плен на фантастичното, той създава и някои прототипи на днешната фантастика: Вилхелм Хауф — „Човекът в Луната или влечението на сърцето е глас па съдбата", Хофман — „Автомати" и „Пясъчният часовник" (1815 г.), където механичната кукла Олимпия е в същност една прабаба на по-късния робот в литературата.

В края на XIX в. за дълго забравеният и едва преди няколко години новооткрит Курт Ласвиц твори вече образци на истинската научна фантастика с философски и сатиричен профил, които и днес звучат съвременно. А пишещият на немски швейцарец Карл Шпителер, лауреат на Нобеловата награда, „изобретява" в романа си „Олимпийска пролет" (1905 г.) нещо като гигантски компютър, който регистрира и съхранява в паметта си всичките страдания на човечеството. През 1913 г. Бернхард Келерман се прославя в целия свят с романа си „Тунелът" — едно върхово постижение на социално-критичната техническа утопия, което и у нас има две издания. След него, през 1924 г. друг голям немски писател, Герхард Хауптман, също стига до утопичния роман с „Островът на великата майка"'. А по-късно, вече през Втората световна война...

30 други книги от същия раздел: