Елеазар Хараш - лекции

Разгледани книги

Нова Очите на Любовта - лекции том 13 Уголеми

Очите на Любовта - лекции том 13

Продуктът вече не е наличен

Повече информация


съдържание

 

 
2.04.2002г
 
лекция:
ЗА ДЪЛБОКОТО
идея за размишление:
ЗА КАРМАТА
лекция:
ЗА ДЪЛБОКОТО
 
7.05.2002г
 
лекция:
ДЪЛБОКОТО - продължение
идея за размишление:
КОЯ Е ИСТИНСКАТА МАЙКА
лекция:
ЗЛОТО Е ТАЙНА НА БОГА
идея за размишление:
КОЕ Е СЪЩЕСТВЕНОТО

 

4.06.2002г
 
лекция:
БОГ И ДЯВОЛА
идея за размишление:
МЪДРОСТТА НА ФАРАОНА
лекция:
БОГ И ДЯВОЛА - продължение
идея за размишление:
ДЕСЕТИЯ СТАРЕЦ - ИЛИ СТАРЕЦЪТ ОТ ТИШИНАТА
 
2.07.2002г
 
лекция:
БОГ И ДЯВОЛА - продължение
лекция:
ОТЧЕ НАШ
лекция:
АВА ТОРОТ
идея за размишление:
МАВАХАРИ
 
6.08.2002г
 
лекция:
НЕЗУН
лекция:
БОГ И ДЯВОЛА – продължение
лекция:
НЕЗУН - продължение
идея за размишление:
Няколко идеи за размишление от Ава торот
 
3.09.2002г
 
лекция:
ТАЙНАТА НА ЙОВ
лекция:
ТАЙНАТА НА АВРАМ
лекция:
АВА ТОРОТ
идея за размишление:
някои размишления по Учителя
 
1.10.2002г
 
лекция:
СВЕДЕНБОРГ
лекция:
УЧЕНИКЪТ – 24 важни неща за ученика
лекция:
АВА ТОРОТ
идея за размишление:
някой важни неща от ХЕРМЕС
 
5.11.2002г
 
лекция:
ВЪВЕДЕНИЕ В ТАЙНИТЕ НА ЕГИПЕТ
лекция:
МЪДРОСТТА НА АПОКРИФИТЕ
идея за размишление:
ДРЕВНИ И НОВИ ЕЗИЦИ
лекция:
АВА ТОРОТ
 
3.12.2002г
 
лекция:
Мъдростта на богомилите.
лекция:
Тайните на Египет.
идея за размишление:
За свещените думи (от гледна точка на древните египтяни).
лекция:
Тайните на Египет.

 


Откъси от книгата...

 

 ТАЙНАТА НА ЙОВ

Това е един от царете на вярата. Трябва да се домогнем до неговия характер, до неговата дълбочина. Това е една от най-старите книги на Библията – книгата на Йов.

В Библията се казва: И рече Господ на Сатаната: От къде идеш? Първо ще цитираме някой неща и после ще коментираме.
Отговора на Сатана: От обикаляне земята и от ходене насам – натам по нея. Между другото този разговор е допуснат от самия Бог. Той се води в друго измерение, там където се решават съдбите на хората и в този разговор участвувт и много ангели и бели братя, но и Сатана е поканен.

После Господ продължава: Библията казва: Господ рече на Сатана: Какво ще кажеш за моя верен слуга Йов? Бог прави една похвала на своя верен слуга Йов. И Бог започва да го хвали: Непорочен, правдив, бои се от Бога и отдалечава се от злото. Тези неща са казани в Библията. Бои се от Бога и се отдалечава от злото. Както казах това е разговор в друго измерение. Когато там се вземе решение, то после слиза на земята и става. От този разговор в невидимия свят произлиза едно много дълбоко намерение на Бога, което е важно послание за целия свят.

Разговорът между Бог и Сатана продължава в Библията: И рече Сатана на Господа: Не си ли оградил него, къщата му и всичко което има? Забележете каква логика и разумност. Не си ли го оградил него, къщата му и всичко което има? Вземи му каквото има и ще видим не ще ли те похули. Друго значение на тези скрити думи е: не си ли го подкупил с блага и благословения, така ли си създаваш приятели? Това е един много странен разговор. Не си ли го подкупил с блага и благословения? Защото Йов е наистина благословен и има много блага, много деца, много овце, много камили, много имоти и т.н. и освен това защитен.
И рече Господ на Сатана, отново в Библията: Ето в твоята ръка е всичко каквото той има – Бог вече тука го предава в неговите ръце – само на него не посягай.

И после Библията казва: Тогава Сатана излезе от присъствието на Господа. Това е събранието, както казах, където участвуват ангели, бели братя и понякога Бог вика Сатана за разговор пред тях.
После Библията ни показва, че за много кратко време са избити синовете, дъщерите, слугите и много животни – после няма проблеми когато Бог е позволил. Така когато Бог позволи смъртта на някой човек, никой нищо не може да направи. Вярно е, че трябва да правим най-доброто, но да не си мислим, че можем да направим всичко. В този свят всички губим скъпи хора, да не говорим, че всички души са скъпи и нищо не трябва да бъде подценявано, абсолютно всичко. После за кратко време са избити всичките му деца, дъщерите, слугите и много животни. Изпращат се вестители, които съобщават за това, как къщата паднала, как еди кои са избити, овцете, камилите и т.н. Това означава, че когато Господ е позволил, Сатана действува унищожително. До този момент той не може да действува, но в момента в който Бог му позволи, той действува унищожително. Тука въобще няма нужда от глупавия въпрос: защо Бог е позволил? Който пита защо, оглупява още повече. Тъй като Бог всичко, което прави го прави по много дълбоки причини, както после Йов казва, ще разберем.
Какво казва по-нататък Йов: Господ даде, Господ взе, да бъде Името Господне благословено. Тука въобще не става въпрос за безразличие към изгубеното а за царството на вярата, както ще разберем. И после ще видим и мъката на Йов, а тя е много голяма. Това е пътя, по който се стига до създаване на чисто приятелство с Бога, което ще бъде по-нататък и посланието.

Вървим по-нататък. Бог казва отново на Сатана в събранието: Какво ще кажеш за моя верен раб или верен слуга Йов?
Сатана казва: да му вземем здравето. Отиваме още по-навътре, да му вземем здравето, т.е да посегнем на самия него. И Бог отново позволява на Сатана и казва: посегни на плътта му и на костите му, само живота му остави. И тогава Сатана излезе от Господа и отиде при Йов, и го порази със струпеи – това са дълбоки гнойни рани, целия от главата до петите. Щом му е позволено, както казах, действува унищожително. Както ще разберем, замисъла на Бога е винаги по-дълбок и от този на Йов и от този на Сатана, винаги е така, без никакво изключение, винаги е така. И го порази със струпеи от горе до долу.

Тогава жена му каза на Йов, тука има едно изкушение: И още ли държиш незлобието си? Той продължава да няма критика към Бога. И още ли държиш незлобието си, похули Бога и умри. Това е нейното предложение.
А Йов и рече: Ти говориш като безумна – забалежете за каква вяра и за каква любов става въпрос, Йов е един от царете на вярата: Ти говориш като безумна. И после казва много мъдро: и доброто ли само ще приемеш от Бога, злото да не приемеш ли? Пак ще повторя. И доброто ли само ще приемеш от Бога и злото да не приемеш ли. Въпреки всичко болката на Йов беше много голяма. Ето думите му както са казани в Библията. Да видим, че не е безразличен но да видим как вярата побеждава всичко, вярата в смисъл: тоталното доверие в Бога и в невидимия свят. Ето думите на Йов: Защо не умрях от рождението си – колко е голяма мъката му, казва: защо не умрях от рождението си – защо не издъхнах щом излязох от утробата.

После: преди ястието ми дохожда стенанието – преди да започне да се храни го изпреварва стенание. Това е мъката, скръбта на една душа, скръбта която произвежда велики души, не радостта, както ще видим после в Ава торот, там не се препоръчва радостта, а отчаянието, което води до откровение. После казва: нямам мир, нито успокоение, нито тишина и смущение ме нападна, ужас ме хвана и трепет. Говорим за това, защото рано или късно, всеки от нас на по-малка степен или на по-голяма ще мине през нещо подобно. Затова ще говорим после и за Аврам, защото те са подобни, също ще преживее нещо подобно, раздяла с най-скъпото. Затова ги изнасяме тези неща за да са подготвени душите, дали могат да се разделят с най-скъпото си, за да получат Истината. Ужас ме обхвана и трепет, но аз Бога ще потърся, Той поразява, но ръцете Му и изцеляват.
И казва още Йов: Божиите ужаси се опълчват срещу мене. Това са били наистина, в едно друго предание, арабско се казва, че от тези гнойни рани са излизали червеи, говорим за нещо ужасно а не за някакъв зъбобол на съвременния човек, от който той се чуди дали да умре. Божиите ужаси се опълчват срещу мене, кожата ми се пука и тече – буквално така е казано в свещеното Писание – дните ми чезнат без надежда – в един момент вижте колко е скръбта голяма – дните ми чезнат без надежда и станах бреме за самия себе си. Не ме оставя да си отдъхна, но ме насища с горчивина. Обръща се към Бога, към невидимия свят: не ме оставя да си отдъхна, но ме насища с горчивина. В ужас съм от всички скърби. Бог ме предаде на неправедните.
Продължава: диханието ми чезне, дните ми гаснат и всичките ми удове, т.е. органи станаха като сянка, гробът е жлището ми – забележете за каква голяма мъка става въпрос – гробът е жилището ми, но аз зная, че е жив Изкупителят ми.
Продължава: раната е по-голяма от стенанието ми, но жив е Бог. Дорде издъхна, няма да се отметна от незлобието си, защото коя е надеждата на лицемерния човек.
И после казва: отдалечаването от зло е разум. Тука само накратко ще ви кажа какво означава думата разум. В Кабалата се казва, че Бог създаде човека по свой образ и подобие. В Зохар думата, израза образ и подобие се тълкува, че Бог го създаде като своя разум, т.е., че по разум те са еднакви. Йов казва: отдалечаването от зло е разум и кой може да каже на Бога, направил си беззаконие.
И казва: Бог е велик, кой поучава като Него, страшна слава има в Бога – тридесет и седма глава, двадесет и втори стих: страшна слава има в Бога, всесилен Е и не можем да го проумеем. Как завършва тази история? Казва се: и даде Господ на Йов двойно всичко каквото имаше по-напред – четиридесет и втора глава, десети стих.
И после: благослови Господ последните дни на Йов повече от първите му и живя Йов още сто и четиридесет години.

Едно от важните неща които разбираме от разговора между Бога и Сатана е, че Сатана не може да действува по собствена воля, трябва му позволение. В началото Сатана искаше да каже на Бога: Ти не можеш да си създаваш приятели с подкупи, с блага и с благословения, не можеш така да си създаваш приятели и в известен смисъл Сатана беше прав, защото това не е истинско приятелство, което се основава на затрупан човек с блага и благословение. Сатана беше прав в известен смисъл, но не в абсолютен. По отношение на Бога той никога не може да бъде прав в абсолютен смисъл, само в относителен. В абсолютен смисъл е прав само Бог, в абсолютния смисъл на нещата е прав само Бог.

Светът на Сатана е видимият свят, а света на Бога е невидимия, но когато се молим, невидимият свят влиза във видимия и го устройва, говорим за усърдната молитва, тогава двата свята стават в едно. Това означава, че Сатана не е пълен господар даже на видимия свят. Най-накрая Йов показа истинското си приятелство с Бога, извън благата, извън благословенията; това беше и целта на Бога. Това означава, всеки трябва да постигне чисто приятелство с Бога, и когато е богат, и когато е беден, и когато е болен, и когато е нещастен, и когато е щастлив, всякога буден за Бога и всякога поддържащ принципно чистото приятелство с Бога. Това е посланието, така злото се превръща в добро; Йов превърна злото в добро. В края на краищата злото ще се превърне всякога в добро, въпрос на време. Защо? Защото злото е в ръцете на Бога, то не е в ръцете на Сатана. Злото е в ръцете на Бога и затова именно то няма избор, то просто ще се превърне в добро.

Същото важи за грехопадението: грехопадението ще стане велико благо, велик опит за цялата вселена, тъй като грехопадение, изкушение няма само в нашия свят, но има и на другите планети и звезди. Така че цялата вселена ще натрупа опит, за да влезе в нова степен, за да стане сияеща вселена. Така Бог не само дава живот, Той и отнема. Отнемането на живот е Негово дело. Ако човек вътрешно е в застой, това не означава, че Бог иска хората да умират, но Той променя условията. Когато Бог допусне, човека отива в другия свят. Смъртта е Божие дело; дали на нас ни харесва, дали ние одобряваме, някой път казваме: то беше малко дете, ние не знаем, че това е още по-хубаво, защото детето не помни раждането си, изкупва нещо, то е живяло почти в рая до седмата година, изкупва и се преражда в ново, много по-хубаво тяло, така че има таен път за тези неща и Бог ги знае, защото Той действува.

Злото – това което искам да ви кажа, едно друго послание в тайната книга на Йов е, че злото въобще не се намира в смъртта; то е в раздялата с Бога. Злото въобще не се намира в смъртта или в нещастието или т.н., злото се намира в раздялата с Бога. И накрая, Бог е допуснал за да се разгърне то пред очите на цялата вселена, то работи навсякъде, това е съзнателно намерение на Бога, Бог е допуснал злото за да се разгърне пред очите на цялата вселена, за да може всички да видят, че отделянето от Божия закон или отделянето от Божествения живот е едно голямо саморазрушение. И това ще се окаже важен опит за цялата вселена.

Например, в следващите лекции ще видим какво казва Сведенборг. Той казва, че тези които вярват в себе си, те изгубват развитието, защото много хора казват, че вярват в себе си и че трябва да вярваш в себе си. И той го обяснява много хубаво. А тези които вярват в Бога знаят, че когато обичат и че когато са разумни, това е Бог в тях. Те намират изходен път, те израстват. А онези които вярват в себе си, Бог ги оставя, те смятат, че самите те обичат, че самите те са разумни, и че дори могат да раздават правосъдие. Но другия път ще говорим за тези неща.

Злото съществува, защото Бог е любов и да можем да го познаем като любов. Любовта дава свободата и по пътя на свободата съществата ще разберат Неговата любов по един правилен начин. И те ще се завърнат при Бога от любов, не от страх, защото Бог може да порази Сатана в един миг, но всички същества щяха да имат страх от Бога. Плана на Бога е друг: те ще се завърнат по закона на свободата, със съзнателна любов към Бога. Това означава, че любовта ще победи всичко. Учителят казва, че злото е временно, то не е нещо съществено. Когато космосът се организира, злото ще отпадне, то въобще няма думата, дори и сега. Но когато злото организира космоса, когато хората го победят чрез любовта, то ще отпадне, защото поначало не е нещо съществено.

Заедно с тази книга, купуват още и:

30 други книги от същия раздел: